Formació Instrumental
Formació instrumental
És una formació bàsica i fonamental.
La seva finalitat primordial és facilitar a l'alumnat la integració i participació social, una millor convivència en l’entorn actual, la inserció laboral i el desenvolupament de la pròpia autonomia.
Es tracta de proporcionar als alumnes les eines i habilitats i destreses bàsiques que facilitin l'assoliment progressiu i globalitzat de les competències específiques establertes per a cada àrea: àrea lingüística, àrea matemàtica, àrea del medi natural, social i cultural i de les competències digital i personal, social i laboral.
Objectius generals etapa instrumental:
Desenvolupar i potenciar l'autoestima, l'autoconfiança, el sentit crític i l'autonomia personal.
Conèixer i adquirir els valors i les normes de convivència per a una participació social i ciutadana activa.
Millorar la comunicació oral i adquirir els sabers fonamentals de la llengua escrita en les llengües oficials a Catalunya.
Desenvolupar les competències matemàtiques bàsiques per resoldre problemes relacionats amb l'entorn i situacions reals.
Conèixer, valorar i respectar els aspectes culturals, històrics, geogràfics, socials i lingüístics més rellevants.
Desenvolupar actituds responsables d'acció per a la millora i la protecció del medi ambient.
Fomentar la curiositat, la creativitat i l'interès i la motivació per a l'aprenentatge al llarg de la vida.
Iniciar-se en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Nivell 1:
A qui va dirigit?
A persones que volen aprendre bàsicament la llengua : parlar , llegir , escriure ; així com també; a l'alumnat que vol iniciar-se en l'adquisició de les eines necessàries per integrar-se a l'entorn i a la societat.
Dins d’aquest nivell l’alumnat pot tenir diferents punts de partida, ja que s’adreça a tipologies i perfils diversos d’alumnat:
- Alumnat analfabet en la seva primera llengua .
- Alumnat alfabetitzat de manera discontínua, sense habilitats acadèmiques.
- Alumnat sense habilitats pre-lectores i escriptores bàsiques assolides
Distribució de grups:
Anuals Horari matí i tarda
Biennal Horari tarda ( aula annexa)
Els objectius terminals del curs són …
Parlar i entendre mínimament una conversa en català / castellà.
Ser capaç de comprendre i utilitzar expressions habituals. i frases senzilles per satisfer les primeres necessitats comunicatives relacionades amb la seva quotidianitat
Llegir, comprendre i escriure paraules.
Ser capaç de tenir alguna noció de càlcul.
Utilitzar mínimament les eines digitals.
Mostrar interès per desenvolupar habilitats lingüístiques i manifestar actituds positives.
Desenvolupar hàbits i actituds de respecte mutu cap al seu entorn natural i social que possibilitin una major integració i participació en la vida social.
Nivell 2:
L'aprenentatge se centra en la consolidació dels mecanismes fonamentals de lectura, escriptura i expressió i comprensió oral.
A qui va dirigit?
El segon nivell va dirigit a l’alumnat que ha adquirit una alfabetització inicial en les llengües oficials, però que necessiten consolidar-les. Els destinataris són persones que ja tenen les habilitats prelectores i escriptores bàsiques assolides, o sigui, són neolectores. Es tracta de persones amb un nivell comunicatiu executiu, que relacionen grafema i fonema i necessiten desenvolupar velocitat lectora, accedir a textos més complexos i millorar aspectes com la gramàtica, el traç o l’adquisició de vocabulari.
Així mateix, aquest nivell va adreçat a l’alumnat que té també algunes nocions mínimes de càlcul amb operacions bàsiques
Els objectius terminals del curs són …
Parlar i entendre el català/castellà.
Llegir i escriure frases i petits textos (notes, descripcions senzilles, etc...)
Desenvolupar les tècniques bàsiques de lecto-escriptura, Escriure textos curts sobre situacions de la vida diària utilitzant frases senzilles amb elements de cohesió bàsics
Consolidar aprenentatge l’inicial de la lectura i escriptura, superant els aspectes purament mecànics i elementals per aconseguir una lectura comprensiva.
Afavorir l’interès per a la lectura.
Potenciar capacitats i actituds per a l’auto-aprenentatge.
Valorar les TIC com eina de comunicació.
Desenvolupar hàbits i actituds de respecte mutu cap al seu entorn social que possibilitin una major integració i participació en la vida social.
Distribució de grups:
Anuals Horari matí
Biennal Horari vespre